هیستروسکوپی چیست؟

یک روش جراحی درون بین (آندوسکوپی) است که حفره رحم به طور کامل رویت شده و سوراخ‌های ابتدایی لوله‌های رحم (اوستیوم) دیده می‌شود. با توجه به اینکه حفره رحم یک فضای بالقوه است، برای رؤیت داخل آن نیاز به استفاده از گاز یا مایع است.

هیستروسکوپی برای تشخیص بیماری احتمالی و یا برای برطرف کردن مشکلات مادرزادی رحم و یا ساختاری به کار گرفته می شود.

چه موقع، زمان بهتری برای هیستروسکوپی است؟

هیستروسکوپی را غالبا طی یک تا پنج روز بعد از پاک شدن انجام می­ دهند که لایه داخل رحم (آندومتر) نازک باشد و جراح حداکثر دید را داخل حفره رحم داشته باشد. ولی گاهی اوقات طبق نظر پزشک، ممکن است هیستروسکوپی را حین انجام تحریک تخمدانی و یا قبل از آن برای ایجاد خراش آندومتر و یا رفع مشکل حتی در حین قاعدگی نیز انجام دهد.

هیستروسکوپی درمانی در چه مواردی کاربرد دارد؟

گاهی بعد از انجام سونوگرافی اولیه و یا عکس رنگی رحم و یا سونوگرافی چهاربعدی و یا هیستروسونوگرافی وجود ضایعاتی مانند پولیپ رحمی، فیبروم داخل رحمی، ناهنجاری های مادرزادی رحم (مانند دیواره رحمی، رحم تک شاخ، رحم دو شاخ، رحم دوگانه) و یا بقایای حاملگی و …گزارش می شود که در این موارد پزشک شما تصمیم به انجام هیستروسکوپی و برطرف کردن آن می گیرد. غالباً هیستروسکوپی در یک مرحله انجام می شود ولی مواردی از آن (مانند دیواره رحم، فیبروم داخل رحم، چسبندگی داخل رحم…) به علت برطرف نشدن ضایعه در یک مرحله و یا جهت رؤیت مجدد داخل رحم نیاز به عمل جراحی مجدد وجود دارد.

در چه مواردی هیستروسکوپی بدون بیهوشی انجام می شود؟

در صورتی که عمل جراحی در نظر گرفته شده برای بیمار قابل تحمل باشد، مانند هیستروسکوپی تشخیصی و یا خراش آندومتر و یا برداشتن پولیپ­ های کوچک می­ توان این عمل را بدون بیهوشی برای بیمار انجام داد ولی در صورتی که بیمار تحمل نداشته باشد، پزشک بیهوشی، القاء بیهوشی را برای بیمار انجام می­دهد. بنابراین ناشتا بودن بیمار حتی در موارد هیستروسکوپی بدون بیهوشی ضروری است. که رعایت نکات زیر الزامی است:

دستورات قبل از عمل هیستروسکوپی بدون بیهوشی

۱- برای انجام هیستروسکوپی لازم است که بیمار ناشتا مراجعه کند.

۲- شب قبل از عمل از ژل بتادین استفاده شود.

۳- کپسول داکسی سایکلین از روز قبل از عمل هر ۱۲ ساعت یک عدد با آب فراوان میل شود و تا سه روز بعد از عمل نیز ادامه یابد.

۴- قرص دیازپام دو میلی‌گرم شب قبل از عمل نیم ساعت قبل از خواب میل شود.

*) گاهی بنا به تشخیص پزشک توصیه به انجام هیستروسکوپی به همراه لاپاراسکوپی میشود که غالبا دستورات قبل از عمل هر دو یکسان است که رعایت موارد زیر ضرری است.

  • بعد از حمام کردن در شب قبل از عمل، شام سبک مانند سوپ میل کنید و از ساعت ۱۲ شب تا صبح روز عمل هیچ چیز حتی آب و آدامس نیز استفاده نکنید.
  • فقط هنگام خواب یک عدد قرص دیازپام ۲ میلی گرم میل کنید.
  • ساعت ۷:۳۰صبح ناشتا به همراه همسرتان در مرکز حضور داشته باشید. لازم به ذکر است بدون حضور همسر عمل انجام نمی شود (همراه داشتن شناسنامه زوجین الزامی است).
  • از آوردن طلا و زیورآلات خودداری کنید.
  • در صورت داشتن دندان مصنوعی و لنز روز عمل پرستار را آگاه بفرمائید.
  • بدون آرایش و لاک ناخن باشید.
  • بهتر است کلیه آزمایش های خود را به ویژه عکس رنگی همراه داشته باشید. در صورت انصراف از عمل و یا سرماخوردگی حتماً با مرکز تماس بگیرید. برای هماهنگی روز عمل جراحی از اولین روز قاعدگی با شماره تلفن ۲۳۵۶۲۳۲۴-۰۲۱ و ۲۳۵۶۲۳۲۵-۰۲۱ تماس بگیرید.
دستورات بعد از عمل هیستروسکوپی
  • روز اول بعد از عمل می‌توانید از رژیم مایعات در حد تحمل استفاده‌ کنید و بعد از آن رژیم معمولی را شروع کنید.
  • طی چند روز اول بعد از عمل احتمال لکه‌بینی و یا خونریزی کم وجود دارد ولی در صورت بروز خونریزی شدید و یا درد شکم و تب در ساعات اداری به پژوهشگاه مراجعه فرمائید.
  • طی پنج روز اول بعد از عمل جراحی از نزدیکی پرهیز کنید و در صورت صلاح دید پزشک از آنتی‌بیوتیک و مسکن استفاده فرمائید.
  • در صورتی که چسبندگی داخل رحم و یا دیواره رحم داشته باشید، نیاز به استفاده از هورمون درمانی است که طبق دستورالعمل گفته شده توسط پزشک یک یا دو دوره درمان را طی کنید و بعد از آن برای ویزیت به پزشک مربوطه مراجعه فرمائید تا اقدامات بعدی درمان شما مشخص شود.
  • در صورت داشتن نمونه پاتولوژی حین عمل با گرفتن جواب به درمانگاه رویان مراجعه فرمایید.
OG04_Fig1